ERFGOEDGILDE

Klik op Algemeen en vervolgens op Nieuw om de updates te bekijken.
Activiteiten 2021
DEELNAME FIGURATIE OPNAMES “1985” BRUSSEL

De eerste 2 dagen - 6 en 7 sep 2021
Een tijdje geleden kreeg ik van onze Voorzitter de melding dat er een FN gezocht werd voor opnames over de Rijkswacht in 1985. Via enkele tussenpersonen kwam ik uiteindelijk in contact met de regieassistente. Na eerst een telefonisch gesprek werd er een datum vastgesteld om eens langs te komen. Uiteraard werd mijn voerder op de hoogte gebracht, en Urbain was direct bereidt om zich ter beschikking te stellen. Toen de regieassistente langskwam zijn er eerst wat zaken besproken, en daarna kreeg ze de “grand tour”. Ze zag dat alles goed was, en later werd het contract getekend. De opnames zouden op 6 en 7 september plaatsvinden te Brussel. Er was afgesproken dat de FN vervoerd zou worden op een dieplader en inderdaad, depannage 2000 kwam met het grote materiaal aanrukken…
Om 05h30 werd de FN op de dieplader gereden. Het was even totale concentratie voor Urbain. De rit naar Brussel verliep zonder enig incident. Urbain werd met een taxi naar daar gebracht…
Eens op de afgesproken plaats werd de 4.5 tonner gelost en hebben we onder begeleiding nog een klein stuk moeten rijden, afspraak “Justitiepaleis”… Daar aangekomen werden we naar de achterkant begeleid en zagen we een combi, een Range Rover, en twee Landrovers, waaronder die van Urbain (The beast). De opstelling was bezig en ietsje later kwam er nog een tweede FN, die van een oude vriend bleek te zijn geweest. Na wat wachttijd werd er aan de eerste opnamen begonnen. Schreeuwende manifestanten achter de “Friese Ruiters”, in toom gehouden door een peloton Rijkswachters in HO kledij, met schild en wapenstok. Tussen de opnames werd er met regelmaat water en snacks bedeeld, daaraan niks te kort… Ook waren er een paar acteurs ingehuurd om de meer persoonlijke gebeurtenissen neer te zetten. Het was een toffe crew en we werden duidelijk ingelicht wat van ons verwacht werd. Na de voormiddag opnames reden we met zijn allen richting Congresstraat, waar de grotere set opgesteld werd. Daar zou een grootse manifestatie plaatsvinden met meer dan 250 figuranten. Urbain moest hiervoor soms de beide FN’s overhand verplaatsen, de eigenaar was die dag niet aanwezig en had zijn fiat gegeven om zijn FN te verplaatsen. Het in- en uitgeklauter was zeer vermoeiend, ook de rijdende scenes vooruit - achteruit, enz…
Eten was er genoeg, en het bleek dat we de nacht zouden doorbrengen recht voor de taverne “ Titanic”, waar ik vroeger al geweest was met een evenement van Erfgoedgilde aan het “Graf van de Onbekende Soldaat”…
Ik had de vorige nacht niks geslapen, en deze zou niets anders zijn. We hebben wat gerust voor zover mogelijk, en ’s morgens was dat voelbaar. Toch waren we al snel van de partij, omdat op deze dag het grote spektakel zou gefilmd worden. Sommige opnames werden tot 13 x overgedaan ! We hebben heel wat mensen gezien, die dachten dat het hier om een échte betoging ging. Lawaai was er genoeg, en rook ook. Ik kreeg een déja-vue toen ik het peloton Rijkswachters opgesteld zag staan achter de Friese Ruiters. Ik heb namelijk éénmaal in Brussel komen “betogen”, en dat was in de winter van 1981 voor onze eindejaarspremie. Cockerill Yards ging toen twee maanden later op de fles… Van de lange wapenstok heb ik geproefd, alsook een charge met de paarden. We zaten toen rap in een café…
De opnames werden afgesloten, en de set opgeruimd. Urbain en ik hebben nog 40 minuten op de dieplader moeten wachten. Maar al bij al zijn we goed thuis geraakt, en is er in mijn hoofdkwartier nog een borreltje gedronken… We waren steendood, maar deze ervaring was uniek !...

De laatste dag - 28 sep 2021
Dit was eerder een nachtopname. Om 14h00 stonden Urbain en ik al stand-by. We hadden met dezelfde chauffeur van eerder om 15h00 afgesproken op de parking van het Schoonselhof, weer met de grote dieplader. Ditmaal was er geen taxi voor Urbain voorzien, en moest hij met eigen vervoer volgen. Nadat de FN op de dieplader was gereden, Urbain was hierin reeds geoefend, vertrokken we naar Beersel. Na wat aanschuiven op de ring rond Brussel kwamen we ruim op tijd aan in een straat achter de parking van de Delhaize. Daar werd de FN gelost en geparkeerd op de parking. De bestuurder had zijn stuurvaardigheid weer eens bewezen met dat grote bakbeest in de smalle straten met serieus niveau verschil. De technische ploeg was al druk bezig om het gebouw aan te passen aan het jaar 1985. Na wat uitleg tegen de “burgers”, voor zover dat in ons beste Frans ging, over de reden waarom wij en de FN daar stonden, liep de drukke parking stilaan leeg, en sommige oldtimers kwamen aangereden. Renault, Daf, Ford, Citroën, Volvo en meer…. We hebben echt genoten van deze aankomst van voertuigen uit vervlogen tijden. Ook de “set” werd stilaan afgesloten en om 20h00 was de parking vrij van niet toegelaten voertuigen en stonden de vrachtwagens met verschillende materialen op hun plaats. Ook de figuranten kwamen mondjesmaat toegestroomd in aangepaste kledij. Het begon stilaan op een échte filmset te gelijken…
Het was al aardig donker en de nodige verlichting werd op de juiste plaatsen opgesteld. Uiteraard was ik één en al aandacht voor de SIE-ploeg (Diane) in kaki overall.

De eerste opnames voor ons waren gepland met de FN aan het begin van de oprit naar de dakparking. Hiervoor moest Urbain als chauffeur in de stilstaande FN plaatsnemen, en werd hem een kaki smokvest aangemeten. De temperatuur was inmiddels tot minder dan 10° C gedaald, en dat werd duidelijk voelbaar. Het was koud… De opname ging als volgt. De mannen van de SIE stonden in lijn aan de rechterflank van de FN, met de MP5 in de aanslag. Na het order “ACTIE” werd door de achterste man een tik op de schouder van de man voor hem gegeven, en dit ging door tot bij de eerste man vooraan. Dan kwam de sectie in beweging en liep zo de oprit op met alle flanken gedekt. Dit hebben ze denk ik 20 x moeten doen en telkens bij het woord “ACTIE” moest Urbain het blauwe zwaailicht aanzetten. De sfeer werd hierdoor grimmig. Met regelmaat werd het wegdek nat gesproeid, waarschijnlijk regende het die noodlottige dag in 1985…De jonge kerels waren na de opname toch redelijk moe van steeds die oprit op te moeten. Tussen de opnames konden we een welgekomen warme koffie drinken, en eventueel een versnapering eten. Dat was echt wel nodig !
Later in de nacht waren er de opnames boven op de parking, en was de set aangepast als juist na de overval van de Bende Van Nijvel. De oude karretjes waren achter gelaten, en de boodschappentassen lagen  met hun inhoud over de grond verspreid. De klanten waren al weggevlucht en er lag één iemand gewond op de grond, met een hulpvaardige klant erbij. Enkele mannen van de SIE hielden de parking onder schot, en de gewonde man gaf kreunend richtlijnen, naar waarheen de overvallers met hun GTI gevlucht waren. Ook deze opname werd meerdere keren herhaald en ik had enorm respect voor de gewonde figurant die in de nachtelijke koude op het natte wegdek lag. Enkele scenes werden in ‘close take’ overgedaan om eventuele details beter weer te geven…
Rond 00h30 mochten we verderop de straat gaan eten. Warme puree, met appelmoes en witte worst. Dat ging goed binnen…
Dan kwamen de oldtimers van de dakparking naar beneden gereden, zo een stuk of 28. Een streling voor het oog. Urbain was in zijn nopjes. Het was tijd voor de grote opnames op de parking voor de Delhaize, en daar werden de voertuigen terug opgesteld. Nu was het tijd om de Bende Van Nijvel in actie te zien. Enkele plaatsen werden van vuurwerk voorzien door de ploeg “speciale effecten”, om zo de kogelinslagen op de muren weer te geven. De figuranten, toch weer over de honderd dacht ik, werden her en der een plaats toegewezen. De éne met een boodschappenwagentje, of boodschappentas, of zonder…Een enkeling, een koppel, of een gezin dat dus op een normale avond hun boodschappen deden.  ACTIE !!! Er kwam een Golf GTI met gierende banden aangereden, stopte bruusk, en uit de achterdeur kwam een man met lange jas, hoofddeksel en de ingekorte riotgun in de hand. Zijn kompanen volgden uit de zijdeuren, allen gewapend en voorzien van rare kledij en maskers. Ze schoten naar alle richtingen en de klanten op de parking stoven gillend uit elkaar, en zochten bescherming achter de geparkeerde wagens. De vonken sloegen uit de muren en tijdens het binnendringen werd er een ongelukkige dame van Delhaize op de vloer geduwd onder bedreiging van de shotgun. Ik als toeschouwer werd toch even stil. Dit is werkelijk gebeurd toen ik 25 jaar was. De beelden op tv zal ik nooit vergeten, er zijn die avond mensen afgeslacht… Dit besef bracht me kippevel, niet enkel van de koude. Ook deze scene werd vele malen overgedaan met de camera’s en de belichting uit verschillende hoeken. Ook de man met de hoed, volgens mij “de reus” was bij het viertal. Deze opname was er toch één met een wrang nasmaakje…
Het was hierbij al diep in de nacht, én koud. Soms moest er gewacht worden, en koelde je lichaam af. Normaal lag je lekker warm in je bed, maar dit mochten we onder geen enkel beding missen !!! De volgende opname was de ontsnapping van de vier ongure types, die uit de Delhaize kwamen met de riotguns dreigend naar alle kanten, zo naar de GTI met resolute stappen. Iedereen in de wagen werd er met volle gas en met gierende banden achteraan af de parking gereden. Ook deze scene werd meerdere keren “genomen”. IEDEREEN OP ZIJN PLAATS / EVERYBODY QUIET PLEASE / CAMERA ROLLING / SOUND RUNNING / ACTIE !!! Hoeveel maal hebben we dat niet gehoord…
Tegen ons was gezegd dat de FN voorlopig niet meer nodig was, dus wij zaten wat te keuvelen in ons voertuig. Er was ons verteld dat de opnames om 06h30 zouden stoppen. Toch, een uur daarvoor, werd de FN voorzien van een verlichting achteraan, de ramen werden met een matte substantie bespoten, en op het dak werd een antenne geplaatst om de verbinding te verzekeren met een ander voertuig. De SIE-ploeg nam plaats, evenals de cameraman en nog andere mensen. Urbain werd nog snel opgevorderd  om een rit te maken waarbij het SIE-team kon gefilmd worden in het voertuig. Voorafgegaan door een voertuig van de regie werd er van de parking op de openbare weg gereden, met zwaailicht. Na twee ritten werd het toch duidelijk dat zelfs trams stoppen. De SIE transporteren, mét zwaailicht, onder deze omstandigheden, was voor Urbain een échte topper ! Een goede afsluiter van deze opnamedag (nacht…) . De dieplader stond al te wachten, en de FN werd “ontmanteld”. Eens D op de lege parking kwam gereden viel het op hoe groot dit voertuig is. Alles was nat, het was al 2 uren aan ’t regenen. Met enige moeite en doorslippen van de rokende banden is de FN toch op de dieplader geraakt. De terugweg viel best mee. Eens gelost en thuis werd er nog een borreltje gedronken op ons succes. We waren moe, en ik was verkleumd. Toch heb ik alles nog uitgeladen, en de binnenkant van de FN gekuist. Rond 11h00 lag ik op mijn zetel…
Deze ervaring was onbeschrijfelijk !!!

(Tekst en foto’s : Robert Bals)